Sommige situaties zijn te complex voor standaardoplossingen. Inwoners uit jouw gemeente met meervoudige problemen hebben baat bij een integrale aanpak – met overzicht, regie en samenwerking. Er ontstaan snel knelpunten wanneer meerdere instanties betrokken zijn maar niemand het overzicht houdt. Wij helpen gemeenten om dit professioneel én duurzaam te organiseren. Met duidelijke processen, betrokken partners en een aanpak die op operationeel, beleidsmatig én strategisch niveau werkt.

Onze aanpak in 4 stappen

Onze methode is opgebouwd uit vier samenhangende stappen. Deze is ontwikkeld, getest én succesvol geborgd in verschillende gemeenten. We combineren inhoudelijke (data-)analyse met praktische uitvoering en structurele borging. Zo ontstaat duurzame impact in de praktijk.

Onze aanpak in 4 stappen

1. Inzicht vanuit de praktijk

We starten met casussen uit jouw gemeente. De combinatie van data-analyse en gesprekken met professionals, beleidsadviseurs en inwoners biedt informatie waarmee we in kaart brengen wat goed gaat – en waar het knelt. Dit levert duidelijke inzichten en concrete aanknopingspunten op.

2. Gezamenlijke werkwijze opstellen

In werksessies met inhoudelijke professionals ontwikkelen we een kwaliteitskader: een duidelijke werkwijze met afspraken, rollen én concrete KPI’s. Dit kader vormt de basis voor gezamenlijke regie, sturing en continue verbetering.

3. Datagedreven samenwerken en experimenteren

We begeleiden teams van betrokken professionals bij de toepassing van het kwaliteitskader op actuele casussen. Zo ontstaat directe impact, wordt geleerd in de praktijk en wordt samenwerking écht voelbaar.

4. Brede implementatie en structureel borgen van samenwerking

We ondersteunen bij het opstellen van een AVG-proof convenant tussen alle betrokken partijen. Daarmee leggen we afspraken vast over informatiedeling, verantwoordelijkheden en procesafspraken, zowel juridisch als bestuurlijk.

Merkbare resultaten

Onze aanpak is onderbouwd met wetenschappelijke publicaties en praktische ervaring. Daarnaast hebben wij onze expertise vertaald in een geaccrediteerde serious game rondom complexe casuïstiek.

  • Een gedragen werkwijze voor complexe casussen
  • Heldere rolverdeling, korte lijnen en gezamenlijke verantwoordelijkheid
  • 30% snellere doorlooptijd bij casuïstiek
  • Aantoonbaar betere/passende hulpverlening en positieve resultaten voor inwoners
  • Structurele samenwerking met juridische borging

Impact voor inwoners

  • Sneller passende hulp
  • Meer grip op de situatie
  • Grotere veiligheid
  • Minder doorverwijzingen en frustratie

Impact voor inwoners

Impact voor professionals

  • Duidelijke verantwoordelijkheden
  • Betere samenwerking en meer werkplezier
  • Effectieve besluitvorming
  • Gerichte inzet van interventies

Impact voor professionals

Impact voor gemeenten

  • Minder crisiskosten
  • Meer regie en inzicht in wat werkt
  • Vroegsignalering op basis van patronen
  • Onderbouwde beleidskeuzes

Impact voor gemeenten

Digitale ondersteuning met INKIS

INKIS is het digitale casusplatform dat jouw teams ondersteunt bij overzicht, samenwerking en monitoring. Van signalering tot evaluatie, alle betrokkenen werken samen aan één plan.

  • Online samenwerken aan casussen
  • Heldere rolverdeling en taken per betrokkene
  • Veilig, AVG-proof en gebruiksvriendelijk
  • Effectieve samenwerking op basis van relevante variabelen
  • Ondersteund door een wetenschappelijk gevalideerde aanpak

Digitale ondersteuning met INKIS

Een helder convenant als fundament

Samenwerking valt of staat met duidelijke afspraken. Wij begeleiden bij het opstellen van een juridisch sluitend convenant waarin staat:

  • Wie welke informatie met wie deelt
  • Wat de rollen en verantwoordelijkheden zijn
  • Hoe de samenwerking wordt bewaakt en onderhouden

Afgestemd met juristen, privacy-officers en bestuurders – volledig in lijn met de AVG.

Een helder convenant als fundament

Bewezen aanpak in andere gemeenten

Wij hebben jarenlange ervaring met complexe casuïstiek binnen gemeenten en instellingen. Daarbij hebben wij ruim 300 casussen in het hele land geanalyseerd. Nieuwsgierig naar hoe we dit bij andere gemeenten hebben aangepakt en wat de resultaten daarvan zijn? We delen graag concrete voorbeelden en brengen je desgewenst in contact met betrokken beleidsmakers of projectleiders. Referenties zijn beschikbaar op aanvraag.

“We hadden dit jaren eerder moeten doen.” — Beleidsadviseur gemeente

“Jullie hebben goed geluisterd, geïnventariseerd, samengevat en geïmplementeerd. Iedereen kreeg de ruimte en de sfeer was open en ontspannen. Dankzij jullie inzet én onze samenwerking staan we nu willen waar we staan” – Specialist Werk & Inkomen binnen regionale samenwerking

Ook grip krijgen op complexe casuïstiek?

Ontdek wat wij voor uw gemeente kunnen betekenen!
Neem contact op met Max en vraag vrijblijvend onze brochure aan, plan een kennismaking of ontvang een voorbeeldtraject. We delen graag inspirerende ervaringen uit andere gemeenten.
Max van der Meulen
Projectleider / Business analist
06 136 890 17
m.vandermeulen@optimalesamenwerking.nl

Ook grip krijgen op complexe casuïstiek?